BSA Gold Star | JFB Motoren Midwolda
BSA Gold Star: introductie in Birmingham

Datum

Tijdens Motorcycle Live (4-12 december 2021) introduceerde BSA de splinternieuwe BSA Gold Star. Jan Frank Bakker bezocht de beurs in Birmingham en sprak met de designer van BSA en de CEO van Classic Legends, het bedrijf achter BSA.

BSA Gold Star Legacy Edition | Afbeelding: BSA Company Ltd.

BSA is Back met de nieuwe BSA Gold Star

Nog niet vaak week Jan Frank in de motorsport af van zijn geliefde eencilinder Gold Star, hij reed ook 250cc, BOTT en Supermono, maar keerde altijd terug bij de Classics op zijn ABSAF. Niet gek dus dat Jan Frank enorm vereerd was toen hij van Classic Legends, de drijvende kracht achter BSA Company, een uitnodiging ontving voor de wereldwijde introductie van de nieuwe BSA Gold Star. Want, BSA is Back. En hoe!

Terug van nooit (echt) weggeweest

Eigenlijk is BSA, zeker voor liefhebbers van de classic wegrace, nooit echt weggeweest. Nadat de laatste BSA Gold Star in 1962 van de band rolde en het daaropvolgende faillissement van BSA in 1973, duurde het niet lang voor Jan de Jong in Appingedam de eerste ABSAF Gold Star onderdelen en motorblokken produceerde. En daarmee is de Gold Star nog steeds een vaste waarde in classic wegraces klasses wereldwijd.

48 uur quarantaine

Terug naar Birmingham… Reizen in tijden van Covid is niet gemakkelijk, dat bleek maar weer toen we helaas de uitnodiging voor de pre-launch in het National Motorcycle Museum op 2 december af moesten slaan. Niet haalbaar met vooraf 2 volle dagen self-isolation… Dus vlogen Jan Frank en ik op zaterdagavond 4 december richting Birmingham om vervolgens 2 dagen op de verplichte uitslag van de PCR-test te wachten in het hotel. Pas daarna mochten we naar beursgebouw NEC waar Motorcycle Live plaatsvond. Je moet er wel iets voor over hebben…

National Motorcycle Museum, Birmingham | Afbeelding: JFB Motoren

National Motorcycle Museum

Voor we naar de beurs gingen bezochten we het National Motorcycle Museum, echt een must voor motorliefhebbers als je in de buurt van Birmingham bent. Want wat een prachtige collectie motoren is daar te vinden! 

The National Motorcycle Museum heeft de grootste collectie Britse motoren in de wereld, met meer dan 850 motoren van 170 verschillende merken, tentoongesteld in 5 grote hallen. De oudste motor is van 1898 en naast een enorme collectie wegmotoren vind je er ook een groot aantal racers. Zo zagen we de Gold Star van John Cronshaw en de 7R van Glen English. Maar ook de Manx waar Barry Sheen zijn laatste wedstrijd mee reed.

National Motorcycle Museum, Birmingham | Afbeelding: JFB Motoren
BSA Gold Star Legacy Edition op Motorcyle Live, Birmingham | Afbeelding: JFB Motoren

Eerste infdruk BSA Gold Star

En toen… eindelijk naar de beurs! Bij binnenkomst zagen we direct in grote letters BSA. Toch gek, om na jaren van geruchten ineens in hele grote letters het merk weer terug te zien. En, geen verrassing, we waren niet de enige met belangstelling voor de nieuwe BSA Gold Star. Drommen mensen stonden op de stand van BSA om de nieuwe Gold Stars voor het eerst in levende lijve te zien! 

De Gold Star lijkt qua uiterlijk heel veel op zijn voorganger de DBD34 Gold Star. Het is een moderne, maar klassieke motorfiets die je direct als BSA herkent. Een klassieker uit het verleden die als het ware zijn plek in de huidige tijd claimt… De nieuwe BSA is volgens Classic Legends baas Ashish Joshi ook bewust gebaseerd op de DBD34. Het is voor hen belangrijk om recht te doen aan de historie van BSA. De nieuwe Gold Star is daarom ontworpen en ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk. Onmiskenbaar heeft de nieuwe Gold Star het BSA-DNA van weleer in zich, je herkent de Gold Star meteen. Eerste indruk: prachtige fiets! 

BSA Gold Star op Motorcycle Live, Birmingham | Afbeelding: JFB Motoren
Detail BSA Gold Star op Motorcycle Live, Birmingham | Afbeelding: JFB Motoren

Design van de Gold Star

Het instrumentenpaneel is voorzien van een analoge snelheidsmeter en een analoge toerenteller, daarnaast is er ook een multifunctioneel LCD display. De naalden van de snelheidsmeter en de toerenteller hebben dezelfde werking als de originele Smiths tellers. De oorspronkelijke ampere-meter is nu een LCD scherm, met klassieke behuizing. De brandstoftank is gebaseerd op die van de M24 en DBD34 Gold Star, met soortgelijke chrome accenten aan de zijkanten, een offset tankdop en een vleugje kleur met een contrasterende streep. Het BSA logo heeft aan beide zijden van de tank een prominente positie. Er is duidelijk veel tijd besteed aan het stylen van de motor. 

De nieuwe BSA Gold Star heeft lichtmetalen spaakwielen, voor 18 inch en achter 17 inch en een vlakke buddy. De achterkant is minimalistisch, waarbij de originele Lucas lampen als uitgangspunt zijn genomen en zijn uitgevoerd met een moderne LED lamp. 

Detail koplamp BSA Gold Star | Afbeelding: JFB Motoren
BSA Gold Star DBD34 en de nieuwe BSA Gold Star Legacy Edition | Afbeelding: BSA Company Ltd.

Gold Star Legacy Edition

De Gold Star komt in meerdere uitvoeringen, waaronder de Legacy Edition, die volledig geïnspireerd is op de Gold Stars uit het verleden en wordt geleverd in de kleur ‘Silver Sheen’. Deze editie heeft veel chroom, zoals verchroomde spatborden, spiegels en hendels, maar ook gepolijste motorzijdeksels, zitting met witte contrast bies en zwart afgewerkte instrumenten, koplampkap en voetsteunen.

BSA Gold Star Insignia Red | Afbeelding: BSA Company Ltd.

5 uitvoeringen

Naast het premium model, de Legacy Edition in Silver Sheen, is de nieuwe BSA Gold Star straks beschikbaar in Insignia Red, Dawn Silver, Midnight Black en Highland Green. Alle uitvoeringen zijn voorzien van dezelfde krachtbron, alleen de kleurstelling is anders.

Motorblok

Helaas hebben we de motor nog niet gehoord, laat staan dat Jan Frank er op heeft gereden, maar de berichten daarover zijn positief. Het blok van de nieuwe BSA is gebaseerd op zijn voorlopers, gecombineerd met moderne technologie, met als bedoeling een zowel authentieke als betrouwbare rijervaring te creëren. En uiteraard ook om te voldoen aan de hedendaagse emissie eisen. De moderne klassieker heeft een 652 cc ééncilinder motorblok en is daarmee ook een eerbetoon aan de originele BSA Gold Star. 

BSA Gold Star Dawn Silver op Motorcycle Live, Birmingham | Afbeelding: JFB Motoren

Vloeistofgekoeld

Het motorblok is vloeistofgekoeld en heeft vier kleppen die worden bediend door dubbele bovenliggende nokkenassen, maar de klassieke koelribben zijn ook nog aanwezig, overgebleven vanuit de originele luchtgekoelde Gold Stars. Het motorblok levert 45 PK en heeft een maximumkoppel van 55 Nm. Om aan alle tegenwoordige emissie eisen te kunnen voldoen, zonder de prestaties of het karakter van de motor aan te tasten, is het motorblok door BSA in het Verenigd Koninkrijk in samenwerking met de Technische Universiteit van Graz in Oostenrijk ontwikkeld. Bij de ontwikkeling stond ‘rijplezier’ voorop, maar dat hebben we (dus) nog niet mogen beleven… BSA belooft dat iedereen zich meteen op de motor thuis zal voelen. Het koppel bouwt op vanaf 1800 tpm en dat zorgt voor zowel een soepele als pittige acceleratie. 

Wiegbuizenframe

Het frame van de nieuwe BSA Gold Star is een dubbel wiegbuizenframe met geïntegreerde D-loop, ook weer een element dat voortkomt uit het originele model. De motorfiets is voorzien van 41 mm telescopische voorvork en een traditionele achterbrug met 5-traps instelbare twin shocks. Om trouw te blijven aan de klassieke roots heeft de Gold Star een 18 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel met Pirelli Phantom Sportscomp banden met een vintage look. De motorfiets heeft een Brembo remsysteem met ABS en met een 320 mm remschijf aan het voorwiel en een 255 mm schijf aan het achterwiel. 

BSA geeft aan dat dit alles leidt tot een prettig wendbare en evenwichtige motorfiets op zowel lage als hoge snelheden en dat de BSA Gold Star een motor is die zich zowel in de stad als daarbuiten thuis voelt.

Jan Frank Bakker op de stand van BSA op Motorcycle Live in Birmingham | Afbeelding: JFB Motoren

All good? De mening van Jan Fran

Jan Frank is erg positief over de Gold Star, maar natuurlijk is het niet ‘all good’ en valt er best iets op de nieuwe BSA aan te merken. Jan Frank: “De grote radiateur vind ik bijvoorbeeld niet zo mooi, maar dit is helaas een gevolg van de emissie eisen… ook de zwarte voorvorkpoten vallen niet zo in de smaak, maar dat is simpel aan te passen. En het 17 inch achterwiel zou ik waarschijnlijk vervangen voor een 18 inch, dan lijkt de motor slanker.” 

“Bovendien moet je de nieuwe BSA Gold Star niet zien als een replica van de DBD34. Het is als het ware de kleindochter van de DBD34 en daarmee is het een moderne motorfiets geworden die in mijn ogen geschikt is voor zowel de fans van de ‘oude’ BSA’s als de jongste generatie motorrijders die op zoek is naar classic/retro motorfiets met een mooie afwerking. De jongere motorrijder heeft misschien geen weet van de bijzondere geschiedenis van BSA en de Gold Star, maar als er een manier is om deze geschiedenis weer onder de aandacht te brengen, dan is dat zeker met de nieuwe Gold Star. En natuurlijk zullen er mensen zijn die zeggen: dit is geen echte BSA. Dat kan en mag, maar hoe dan ook is er wel een hele goede poging gedaan om in de buurt te komen! Wat mij betreft: BSA is Back!” 

Toekomst

We hebben gesproken met Classic Legends-CEO Ashish Joshi en hij gaf aan dat de Gold Stars in het eerste kwartaal van 2022 bij de dealers in Engeland zullen staan. Na de lancering in Engeland zullen de motoren in enkele Europese landen worden geleverd, de planning is dat dit in de zomer van 2022 is. Daarnaast wordt er nu volop gewerkt aan een BSA tweecilinder en een scrambler-model. En over een krappe 2 jaar moet de eerste elektrische BSA beschikbaar zijn… Momenteel wordt gezocht naar een grotere productielocatie in of nabij Birmingham. De bedoeling is dat de motoren, grotendeels geassembleerd worden in het Verenigd Koninkrijk, met ondersteuning van de Mahindra-productiefaciliteiten in India. 

En de prijzen? Daarover kon Ashish helaas nog geen duidelijkheid geven, behalve dat het in de buurt zal liggen van de prijs van de Royal Enfield Interceptor (vanaf 8599,-). 

Technische specificaties

Motorblok
MotortypeVloeistofgekoeld, eencilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder, dubbele bougies
Motorinhoud652cc
Compressieratio11:5:1
Max. koppel55Nm@4000tpm
Max. vermogen45pk@6000tpm
Versnellingsbak5-versnellingen
Chassis
FrameDubbel wiegbuizenframe
AchterbrugDubbele achterbrug
Vering
Voor41mm telescopische voorvork
Achter5-traps instelbare twin shocks
Remmen
VoorEnkele 320 mm schijf, Brembo tweezuiger remklauw, ABS
AchterEnkele 255 mm schijf, Brembo tweezuiger remklauw, ABS
Wielen & banden
Voorband100/90-R18 Pirelli Phantom Sportscomp
Voorwiel36-spaaks aluminium velg 18 x 2,5”
Achterband150/70-R17 Pirelli Phantom Sportscomp
Achterwiel36-spaaks aluminium velg 17 x 4,25”
Brandstoftank12 liter
Gewicht (droog/nat)198 / 213 kg
Afmetingen
Wielbasis1425 mm
Zithoogte780 mm
Balhoofdhoek26,5 graden
Electrisch
SnelheidsmeterAnaloge snelheidsmeter en toerenteller met LCD multifunctionele displays & tell-tale pod
Accu12V – 12Ah
KoplampHalogeen 60/55W (H4)
AchterlampLED achterlamp met geïntegreerde kentekenlamp 
FeaturesDual-channel ABS (Continental), A&S (Assist & Slipper) koppeling, Startonderbreker, USB oplader aan het stuur12V stopcontact 
Technische specificaties zijn aangeleverd door BSA Company / Classic Legends. 

BSA Geschiedenis

In 1861 werd Birmingham Small Arms Company Ltd. (BSA) opgericht voor de productie van vuurwapens. In 1903 werd de motorfiets divisie opgericht en in 1910 werd de eerste BSA motorfiets geproduceerd. In de Tweede Wereldoorlog produceerde BSA onder andere munitie, Browning geweren en maar liefst 126.334 M20 motoren voor het leger. Na de oorlog, rond 1950 was BSA de grootste motorproducent ter wereld, één op de vier motoren die in die jaren verkocht werden, was een BSA. Het tij keerde in 1971 toen BSA ondanks alle successen een verlies leed van 3 miljoen Pond. Na 63 jaar non-stop productie ging BSA in de zomer van 1973 failliet. De Gold Star (DBD34) gold destijds als compromisloze allround competitie motor en was daarmee een van de meest succesvolle motoren van BSA uit het verleden. Meer over de BSA en de geschiedenis van BSA lees je hier en op social media onder #BSAisBack.

Wie zit er achter de BSA Gold Star?

In oktober 2016 werd het merk BSA gekocht door Classic Legends. Classic Legends is onderdeel van Mahindra Group uit India en is onder andere ook verantwoordelijk voor de (her)introductie van Jawa en Yezdi motoren op de Indiase markt. BSA Company Ltd zal als dochter van Classic Legends zelfstandig vanuit Birmingham opereren, maar met (financiële) hulp van de Indiase moederfirma.

Dit artikel verscheen eerder (in aangepaste vorm) in het clubblad van de CMRCH (Classic Motorcycle Race Club Holland).

Meer
Artikelen